Aktuality

Zase jiný Pavel Kohout

Autor: Tomáš Bojda Zatím poslední román Pavla Kohouta Tango mortale odhaluje opět jinou tvář mimořádně širokého autorova tvůrčího záběru. Specifičnost jeho silně politicky akcentovaného stylu se ozývá i zde, přesto látka některými dílčími, již od názvu exotickými prvky, ukazuje zase trochu jiného Pavla Kohouta. Román z roku 2012 po dvou letech od vydání rozhlasově upravil olomoucký dramaturg Jan Sulovský. Držel se přitom zejména nosnosti vykreslení vztahu a nestejných osudů obou ústředních postav – postarší bývalé primabaleríny v podání Miluše Hradské a mladého tanečníka, jakéhosi moderního seladona Jaroslava Plesla. Oba herce doplňuje ještě dlouholetý člen Moravského divadla Václav Bahník. Velkorysý rozsah desetidílné četby umožnil poměrně přiléhavé ztvárnění držící se Kohoutova jazyka i stylu. Pomalejší rozjezd, kdy se jednotlivé linie příběhu rozvíjejí ...

Velké sólo pro Eduarda Cupáka

Autor: Tomáš Bojda Ruský historik a spisovatel Edvard Radzinskij (nar. 1936) proslul jako autor historických, politicky motivovaných próz. Při jejich vzniku přitom vychází ze skutečných historických událostí ruských dějin a jejich klíčových osobností. Radzinskij takto publikoval například romány o Stalinovi, Rasputinovi či caru Nikolaji II. Kontroverze témat a problematičnost okázalého odhalování temných stránek ruské historie jsou společnými znaky autorovy tvůrčí metody. V Českém rozhlase vznikla roku 1997 dramatizace Radzinského románu o obětech bolševické revoluce a pádu dynastie Romanovců Poslední noc posledního cara. V režii Lídy Engelové se tehdy v hlavní roli Mikuláše II. objevil Viktor Preiss. Již o deset let dříve (1987) však vznikla jiná rozhlasová adaptace Radzinského románu – Lunin aneb Smrt Žáka v přítomnosti Pána. Také tento příběh ...

„Kritické je jaro a podzim“

Autor: Zuzana Řezníčková Deprese, úzkosti, sebepoškozování či nutkavé myšlenky, to jsou obtíže, s nimiž se v dnešní době setkává řada lidí různého věku, pohlaví i zázemí a to bez ohledu na roční období a převažující počasí. Diskusi na toto téma nyní zahájila stanice Wave, jež uveřejnila několik rozhovorů s lidmi, kteří se chtějí podělit o své zkušenosti s bojem s vlastní psychikou. Spouštěčem depresí se může stát náhodná a nečekaná událost, ať už v dětství, anebo v dospělém životě. Výtvarnice a streetartová umělkyně s pseudonymem Toy Box vypráví o překonávání traumatického zážitku, který ji od dětství provází. Filmový kritik Kamil Fila se s depresemi poprvé setkal až poměrně nedávno po rozchodu. Básník Jan Škrob zase poukazuje na obtíže běžného života ...

„Zhasni a poslouchej!“

Autor: Zuzana Řezníčková Projekt podcastů Zhasni odstartoval začátkem března ve vysílání stanice Radio Wave a na internetu. Z celkem devíti částí byly zatím uvedeny tři díly bezezbytku naplňující hlavní zaměření projektu dokumentujícího sex a intimitu mladých lidí v její pestré diverzitě. Tvůrčí tým reprezentovaný dramaturgyní Brit Jensen, zvukovými mistry a experimentátory a dokumentaristy s rozhlasovou i filmovou zkušeností vytvořil v kontextu vysílání Českého rozhlasu ojedinělé dílo, které stojí za pozornost, poslech a především za zamyšlení. Nebojí se otevřeně prezentovat témata, se kterými se sice poměrně běžně setkáváme, ale dosud se ve veřejnoprávním vysílání objevovaly pouze ojediněle nebo vůbec. Zároveň se ale série snaží daná témata prezentovat jako běžnou součást života a ne jako abnormality vylučující ze společnosti jedince, kterých se ...

Olomoucké legendy v rozhlasovém seriálu Ostrovy

Autor: Zuzana Řezníčková Tajemství až z dob švédského obléhání, ztracený poklad i pátrání v historických budovách Olomouce, to vše se míchá v čtyřdílném seriálu Ostrovy olomouckého režiséra Tomáše Soldána. Jednotlivé díly byly vysílány každou květnovou neděli na stanici Český rozhlas Olomouc v rámci pořadu Počteníčko. Tomáš Soldán se do tematiky spjaté s Olomoucí pustil už v experimentálním projektu Poločas vertikály, který dokonce zasadil přímo do prostředí věže olomoucké Katedrály sv. Václava. Jedna ze stěžejních scén Ostrovů se zase odehrává hned ve vedlejším Arcidiecézním muzeu. Akcentace lokální tematiky a prostředí je jistě jedna z velkých deviz jak původního textu seriálu, jehož autorkou je Markéta Kočí Machačíková, ale Olomouce neznalým při poslechu rozhodně nepřekáží. Rámec vyprávění tvoří pátrání středoškoláků Pavly a Michala ...

Nová (Doku)Vlna?

Autor: Zuzana Řezníčková Projekt Told UnTold, nový pořad DokuVlna, úspěch autorského dokumentu Velký plán na evropské přehlídce Prix Europa v Berlíně i spolupráce s BBC. Český rozhlasový dokument má – zdá se – slušně našlápnuto a je o něm slyšet čím dál více. Jednu z nejdůležitějších událostí pro rozhlasový dokument zaznamenal Český rozhlas na podzim 2016, kdy se projekt Magdaleny Sodomkové Yusra plave o život dostal až do vysílání BBC. Unikátní záběry dokumentující putování teprve osmnáctileté Syřanky Yusry Mardini společně s dalšími uprchlíky přes moře a část Evropy až do Berlína vzbudily velkou pozornost kromě jiného i proto, že se dívka následně dostala do olympijské plavecké reprezentace coby členka tzv. Refugee Teamu. Českému rozhlasu se tak povedl zdařilý příspěvek k ...

Česká rozhlasová tvorba reprezentuje v zahraničí

Autor: Zuzana Řezníčková V druhém říjnovém týdnu se představily vybrané české rozhlasové inscenace a dokumenty na mezinárodní soutěžní přehlídce Prix Europa v Berlíně. Tato prestižní událost mapující nejsoučasnější evropskou tvorbu v oblasti rozhlasové a televizní produkce představuje platformu pro setkávání teoretiků i praktiků z těchto oblastí a pro diskuse i reflexe jednotlivých děl. Právě v nich zaznamenala práce českých tvůrců poměrně kladný ohlas. V soutěžní kategorii rozhlasová fikční tvorba se publiku z celé Evropy představily dvě inscenace režiséra Aleše Vrzáka: postdramatická koláž dle textu německého dramatika Wernera Fritche Shakespearova lebka (V pěsti Faustově) a adaptace detektivního románu Robert Harrise Otčina. V sekci rozhlasového dokumentu sklidily úspěch dokumenty Terezy Rekové Matěj a Ivana Studeného Ilhem hledá „Love for ever“. V rámci ...

Adresát neznámý opět ve Viole

Autor: Tomáš Bojda Začátek září jako obvykle nesouvisí pouze se startem školního roku, ale také se zahájením nové divadelní sezóny. Nejinak je tomu u Divadla Viola, mateřské scény mluveného slova. Tradice Violy sahá k roku 1963, kdy bylo v červenci premiérově uvedeno hudební pásmo veršů Komu patří jazz. Dramaturgie divadla od počátku inklinovala ke komorním dramatickým textům, recitaci, scénické četbě, ale také kabaretu. Prestiž a uměleckou kvalitu vždy zajišťovali přední osobnosti z řad herců i režisérů. Maximální kontakt publika s jevištěm umožňuje rezonovat dramatickým či lyrickým textům ozvláštněným sugestivností konkrétního hereckého výkonu. Není přitom náhodou, že skuteční mistři slova, kteří se na prknech Violy vystřídali (od Zdeňka Štěpánka, přes Václava Vosku, po Eduarda Cupáka či Viktora Preisse), byli rovněž špičkovými ...

Rozhlasové pábení Petra Nárožného

Autor: Tomáš Bojda V pravidelném cyklu Pokračování za pět minut letos stanice Vltava připomněla dvacáté výročí úmrtí Bohumila Hrabala. Povídku Baron Prášil ze sbírky Pábitelé (poprvé vyšla roku 1963) pro rozhlas připravil Jiří Vondráček již v roce 2005. Režisér Petr Mančal si jako prostředníka k hrabalovskému světu vybral Petra Nárožného. Mikrosvět Hrabalova textu je i v tomto případě silně autobiografický. Autor se inspiroval vlastními zážitky ze sběrny ve Spálené ulici v Praze, kde pracoval jako balič starého papíru ve druhé polovině padesátých let. Specifické Hrabalovo nazírání na skutečnost, tak pestré ve zvýraznění všednosti, v ozvláštňující poetice neobyčejnosti každodenního života, čeští diváci znají zejména z filmových adaptací Jiřího Menzela. V nich režisér kromě osobitého humoru či typických snově melancholických pasáží promyšleně ...

Císařský komorník Josef Somr

Autor: Tomáš Bojda Rozhlasovou četbu Paměti komorníka císaře Františka Josefa I.natočil Dimitrij Dudík při výroční příležitosti „osmiček“ roku 2008. Původně německé texty zpracoval Milan Hodík, pro rozhlas následně upravil Radek Veselý. Pohled na závěrečné období života Františka Josefa I. je skrze osobního komorníka Eugena Ketterla láskyplnou výpovědí o životě stárnoucího mocnáře. Ketterlovy vzpomínky oživují zvyky habsburského dvora. Nabízejí pohled na císařův pravidelný denní harmonogram, pro většinu posluchačů překvapivě skromný v osobních nárocích jako úctyhodný ve státnických otázkách. Eugen Ketterl nastoupil do císařských služeb v mladých letech. Pocházel z rodiny šlechtických sluhů, práce u dvora pro něj znamenala nejvyšší poctu. Starostlivou oddanost císaři komorník vložil do svých vzpomínek, které v jednotlivých kapitolách vykreslují osobnost panovníka vládnoucího rakousko-uherské monarchii šedesát osm let. ...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!