Aktuality

Workshop kritiky audioknih v Olomouci

V adventním čase jsme měli na Katedře divadelních a filmových studií v Olomouci tu čest přivítat kritiky audioknih, kteří se společně s našimi studenty i zástupkyněmi z praxe audioknižní produkce zúčastnili jednodenního workshopu psaní kritiky audioknih. Ten jsme uspořádaly s Andreou Hanáčkovou ve spolupráci s webem Naposlech.cz. Společně jsme strávili velmi příjemný den, během něhož jsme se zamýšleli jak nad tím co a jakým způsobem lze v kritice audioknihy reflektovat, tak také vůbec nad jejím cílem, smyslem a čtenářskou základnou. Cenné byly také poznatky ze samotné přípravy i natáčení audioknih, které nám zprostředkovaly režisérka Jitka Škápíková a zvuková mistryně Karolína Škápíková. Věříme, že na tuto akci navážeme i v budoucnu dalšími podobně příjemnými setkáními. A co vy? Našli jste pod ...

Týden otevřených dveří Katedry divadla a filmu v Olomouci

autorka: Andrea Hanáčková V týdnu od 28. listopadu otevřeme přednášky a semináře všem zájemcům o studium na Katedře divadelních a filmových studií Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Chceme nabídnout možnost nahlédnout do našich krásných prostor barokního Konviktu, seznámit se s vyučujícími, prožít atmosféru vysokoškolského prostředí.   Jednou z velkých předností naší katedry, kterou absolventi i stávající studenti velmi oceňují, je přátelská atmosféra, vstřícný pedagogický přístup a interaktivita výuky. Na týden to můžete zažít i Vy. V posluchárnách, v našem filmovém sále, krásném podkrovním divadelním sále, ve studentském komunitním rádiu UP AIR. Otvíráme nejen přednášky, ale i semináře s diskusemi o filmu, divadle, televizi a rozhlase. Podrobný program vidíte níže nebo zde.   Ve vybraném týdnu, který následuje bezprostředně po ...

Prix Europa 2016 – Poslední den a vyhlášení vítězů

Poslední den festivalového programu přinesl přes ne zcela vydařený začátek převážně velmi kvalitní díla, ačkoliv přední příčky závěrečného pořadí v soutěži nakonec neovlivnil. Oním vybočujícím prvkem se stalo španělské provedení scénáře Luise Buňuela a Daltona Trumba Johnny´s Rifle. Text, který je jakousi obžalobou válečných konfliktů, zobrazuje mladého muže, jenž v boji přišel o končetiny, zrak, sluch i hlas a je tedy vězněm ve svém vlastním těle, izolován od okolního světa. Jeho provedení ale neblaze poznamenává především melodramatické herectví hlavního představitele evokující kolumbijskou telenovelu. To, co mělo vyznívat apelativně, tedy dostalo pateticky směšný nádech. Chuť nám ale vzápětí spravila švédská inscenace Girlnet, která nám dala nahlédnout do paralelní reality počítačového světa, v němž se postupně ztrácí mladé osamělé ženy. Zajímavé bylo především zvukové ztvárnění, ...

Prix Europa 2016 – 5. den

Z předposledního festivalového dne vybírám několik inscenací, které mě opravdu zaujaly, ať už dějem nebo neobvyklou formou. Půjde vždy o díl nebo několik dílů určitého seriálu nebo série. Mimochodem, letos poprvé bude závěrečné hodnocení v sekci Radio Fiction rozlišovat, zda jde o jednotlivá dramata, anebo součásti seriálových nebo sériových tvarů. Ceny tedy budou uděleny dvě. Středeční ráno jsme zahájili poslechem jednoho dílu z detektivní/ špionážní série o Williamu Melvillovi – člověku, který opravdu žil, stál u zrodu britské MI6 a byl tedy prvním „M“, jak jej známe z bondovek Iana Fleminga. Byla jsem předem opravdu zvědavá, protože jeden z dílů série zde byl uveden už loni a já jsem tehdy měla trochu plamennou debatu s jedním z tvůrců ohledně zpracování. Díl, který jsme vyslechli letos, se točí ...

Prix Europa 2016 – 4. den

Festival se nachýlil ke své druhé polovině, únava už je lehce znát a navíc jsem včerejší večer využila k tomu, abych vyzvěděla více o programu v sekci Radio Documentary, proto tento report přichází s menším zpožděním 🙂 Tohle je vlastně jedna z velkých nevýhod Prix Europa: musíte si vybrat, kterou sekci chcete navštěvovat a té se víceméně držet. A přitom se tady toho děje tolik a to nejen co se týče rozhlasové, ale také televizní tvorby. Určité řešení představuje online archiv všech uváděných děl daného ročníku, který je účastníkům festivalu po celou dobu k dispozici, ale upřímně, když strávíte celý den poslechy a společná diskuse končí kolem sedmé večer, málokdy už máte sílu vstřebávat ještě něco jiného než večeři a společenskou konverzaci (maximálně tak malou ...

Prix Europa 2016 – 3. den

Mám moc ráda tu fázi, kdy se na festivalu, jehož jste návštěvníkem, tak říkajíc zabydlíte a cesta, kterou každý den chodíte, je vám už důvěrně známá, s ostatními účastníky probíráte hlubší témata, než jen názory na jednotlivá díla a váš hotel už není obskurní a lehce omšelý, ale má vintage charisma. U mě se tento pocit spojuje také s velkým nadšením z uváděných inscenací i z následných diskusí (ať už při oficiálních debatách, nebo při kávě o pauzách), které mě zas a znova nutí se do rozhlasu a jeho možností a způsobu působení zamilovávat. A co je úžasnější, nejsem v tom sama. Účastníci Prix Europa tvoří mimořádně přátelskou komunitu, která se živě zajímá o práci i názory každého jednotlivce. Každému je zde přán pozitivní ohlas ...

Prix Europa 2016 – 2. den

Nedělním programem vstupuje festival Prix Europa do svého obvyklého režimu celodenních poslechů a diskusí. Maraton začíná v 9:30 ráno a s přestávkami pokračuje až do podvečera, kdy kolem sedmé hodiny končí diskuse pravidelným hodnocením poroty, na jejímž základě bude na závěr festivalu vyhlášen vítěz letošního ročníku v dané sekci. Druhý festivalový den jsme zahájili poslechem bulharské inscenace Zana, která očima dospívající dívky reflektuje některé zásadní dějinné události země a tradicemi i těžkostmi ověnčený život na vesnici. Skrze dívčiny komentáře, vzpomínky a setkání s dalšími členy rodiny jsme přítomni prastarým rituálům, jako jsou tance kolem ohně či vyhánění démonů ze psů. Inscenace má místy sen připomínající narativ a pomalejší tempo vyprávění, které koresponduje s poetickým jazykem hry, jež je adaptací novely spisovatelky Bilyany Petrovské. Přestože děj ...

Prix Europa 2016 – 1. den

Prestižní přehlídka evropské rozhlasové a televizní tvorby Prix Europa slaví letos třicátý ročník své existence a já mám tu čest se spolu s mnoha desítkami režisérů, dramatiků, dramaturgů, teoretiků, novinářů i nadšenců zúčastnit tohoto nabitého berlínského týdne. Dveře rozhlasového domu se otevřely v sobotu 15. října a hned tento ten byl také zahájen program. Jako participant sekce rozhlasové fikční tvorby (Radio Fiction) jsem tedy hned po příjezdu vyslechla první dva příspěvky od francouzského a švédského rozhlasu. Pro začátek pořadatelé zvolili trochu odlehčenější žánry. Hodinový sci-fi příběh Radio France Doppelgänger (Dvojník) zachycuje několik dní na palubě kosmické lodi mířící na Mars. Po přistání musí posádka čelit několika podezřelým událostem, jež vedou až k tragickému konci. Přestože děj této hry připomíná mix nejrůznějších sci-fi klišé ...

Bilance 2016

Bilance 2016 Tradiční přehlídka rozhlasové umělecké slovesnosti Bilance, jejíž 24. ročník letos proběhl, se konala od 31. května do 2. června v Koutech u Ledče nad Sázavou. Přehlídku pořádá Sdružení pro rozhlasovou tvorbu ve spolupráci s Českým rozhlasem, jehož zaměstnanci především se jí účastní. Bilance vytváří prostor pro setkávání rozhlasových tvůrců a pro diskusi o jejich tvorbě. Program přehlídky zároveň tvoří určitý přehled české rozhlasové dramatické tvorby za uplynulý rok. Jednotlivé dny přehlídky byly jako obvykle rozděleny do poslechových bloků a po každém uvedení díla následovala diskuse, v jejímž závěru přítomný tvůrce reagoval na vyslovené připomínky a dotazy. Leitmotivem letošního programu i diskusí bylo téma překračování a mísení (či dokonce vytváření nových) žánrů a rozhlasových postupů. Přehlídka zároveň není omezena pouze na představování ...

„Chceš tohle točit? A co jako?“ ptá se Daniel Moravec

Ve středu 13. dubna navštívil olomouckou Katedru divadelních a filmových studií rozhlasový dokumentarista a dramaturg Daniel Moravec. Přednášet přijel v rámci projektu REACTOR, který si klade za cíl zprostředkovat kontakt mezi studenty divadelní a filmové vědy s praktiky z oblasti české kulturní sféry. Diskusi s přednášejícím vedla  Andrea Hanáčková, která také týden před Moravcovou návštěvou v rámci přípravné přednášky přiblížila jeho dílo.  Kromě poslechu ukázek z jednotlivých dokumentů se Daniel změřil na praktické aspekty natáčení. Zajímavý byl například jeho popis práce s respondenty, která často hraničí až s prací psychologa. Aktéry jeho dokumentů jsou totiž často lidé s různými negativními zážitky a zkušenostmi, s nimiž se – zdá se i mimo jiné prostřednictvím účasti na natáčení – snaží vyrovnat. Jedním z Moravcových témat je také smrt a vyrovnávání se s touto zkušeností, ...

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!