Autor: Tomáš Bojda
… je zásadní vlastností práce Informátora. V neděli 23. února uvedla Dvojka inscenaci Hany Kofránkové Normální okruh (2005). Rozhlasové nastudování vychází z původní hry renomovaného francouzského scenáristy Jeana-Claudea Carrièra, který proslul především svými filmovými scénáři a spoluprací s režiséry jako Luis Buňuel, Miloš Forman, Peter Brook či Jacques Deray. Carrièrův text pro rozhlas přeložil Michal Lázňovský, dramaturgem byl Hynek Pekárek. Sevřený tvar třiapadesátiminutového dramatu je založen na dialogu dvou ústředních postav: Informátora (Viktor Preiss) a Komisaře (Jiří Lábus). Zdánlivě všední schéma výslechu se díky promyšlenému oblouku hry, citlivé režii a především mimořádným hereckým výkonům obou protagonistů proměňuje v psychologicky sugestivní obraz manipulace, byrokratického aparátu a osobní konformity. Tematizuje ale také ochotu ke kolaboraci, ohebnost, udavačství, totalitní praktiky, mrazivě evokuje politické procesy padesátých let. Carrière se dotýká témat, jež v literatuře navždy ukotvili Franz Kafka nebo George Orwell, námět však ozvláštňuje nečekanou vnitřní dynamikou, která vrcholí proměnou rolí jednajících postav.
Viktor Preiss upozornil, že kdyby se děj hry „obrátil“ a hrálo se od konce, sdělení by zůstalo stejné. Jednotlivé repliky se zdají zásadní pro gradaci konfliktu, symbolizují ovšem zejména vyprázdnění slovního obsahu, odcizení lidského světa, které známe z her Václava Havla. Inscenace zaznamenala již v době svého prvního uvedení značný ohlas kritiky i posluchačů, rok po rozhlasové premiéře následovalo činoherní provedení na komorní scéně Violy ve stejném obsazení. Specifickým inscenačním postupem zůstaly v obou verzích zřetelné herecké protiúkoly, s nimiž se Viktor Preiss i Jiří Lábus vypořádali neobyčejně působivě a vytvořili jedny ze svých nejlepších rozhlasových rolí. Kofránková snímá dialogy v tichu, emocionalita mluveného slova vyniká v častých detailech, dechových záchvěvech či intonačním zabarvení. Herecká interpretace zdůrazňuje kvality Carrièrova textu, který sám o sobě patří do kategorie navždy aktuálních.