Texty

Název:
Autor:
Rok:
Kategorie:

Festival Prix Bohemia Radio

Prix Bohemia Radio je mezinárodní festival auditivní tvorby pořádaný Českým rozhlasem ve spolupráci s Univerzitou Palackého. Již několikátým rokem se koná v Olomouci, v prostorách Uměleckého centra UP – Konviktu. Během jediného týdne, kdy se olomoucký Konvikt hemží rozhlasovými nadšenci, si mohou návštěvníci vybrat to nejlepší v rámci čtyř tvůrčích kategorií – reportáže, dokumentu, dramatu a multimédií. Každý z dnů je věnován soutěžním kategoriím, tedy jednomu z audio formátů, z kterých odborná a studentská porota vybírá ta nejlepší díla. Festival netvoří pouze soutěžní kategorie, nabízí i mnoho dalšího. V rámci doprovodného programu čekají na účastníky koncerty, divadelní představení, přednášky a workshopy se zajímavými hosty nebo debaty o dění v rozhlasovém světě i ve společnosti. Prix Bohemia Radio disponuje mimo oficiální program i studentským doprovodným programem, na kterém participují ...

Zobrazit více

Širší než nebe jako PODCAST

autorky: Kristýna Hubičková a Vendula Sojková Studentky druhého a třetího ročníku Katedry divadelních a filmových studií FF Univerzity Palackého v rámci seminárního cvičení analyzovaly hru Lindy Marshall Griffiths Širší než nebe. Zamýšlely se nad ní na základě metodologie Richarda J. Hanse a Mary Traynor (The Radio Drama Handbook. Audio Drama in Practice and Context. Londýn: Bloomsbury, 2011). Poslouchejte tady.

Zobrazit více

Tanec smrti jako memento

Autor: Tomáš Bojda Kvitoval jsem s povděkem, že Vltava reprízuje Tanec smrti (19. ledna). Inscenace z roku 2008 pro mne zůstává modelovou ukázkou toho, kam až může dospět rozhlasový herec při ideálním skloubení technické kvality a výrazové rozmanitosti. Zároveň v době neustále diskutované rovnoprávnosti a sporných kauz upozorňuje na hlubší obrysy odvěkého tématu soužití muže a ženy. Režisér Michal Pavlík nastudoval jedno ze stěžejních dramat Augusta Strindberga s důrazem na hereckou akci. Ústřední konflikt, pojednávající bezvýchodnost partnerství obou pohlaví, nesnesitelnou blízkost a zároveň mučivou nutnost zůstávat spolu, rozehrává na pomyslné auditivní scéně věkově rozdílná dvojice Viktor Preiss (Edgar) a Nela Boudová (Alice), ve vedlejší roli bratrance Kurta vystoupí ještě Lukáš Hlavica. Je nutno dodat, že Pavlíkova inscenace vychází pouze z prvního dílu Strindbergovy dvoudílné hry, ...

Zobrazit více

Jak slyší filmy Jacquese Demyho britský producent Alan Hall

autorka: Andrea Hanáčková Těsně před prázdninami uvedla dramaturgyně Eva Nachmilnerová v programové řadě Radiodokument rozhlasové dílo anglického producenta Allana Hala, které vzdává hold filmaři Jacquesu Demymu a jeho dvěma filmům Paraplíčka ze Cherbourgu (1964) a Slečinky z Rochefourtu (1967). Svatojánská česká premiéra přichází sice až čtyři roky po premiéře britské, neztrácí se tím ale nic z několika velmi příjemných zjištění, která jsou s pořadem spojena. Jacques Demy První se týká produkce a kontextu vzniku pořadu. Allan Hal stojí v čele nezávislé produkční společnosti The Falling Tree, která patří mezi desítky skupin, jež se snaží prorazit na vlny celoplošných stanic, především BBC. Ta je ze zákona povinna část vysílání zaplnit právě těmito nezávislými produkcemi. Vzniká tak jedinečná situace konkurenčního boje o vysílací minuty a nutně se zvedá ...

Zobrazit více

Smrt u jezera – švédský radiodokument

autorka: Andrea Hanáčková Dramaturgyně vltavské řady Radiodokumentu Eva Nachmilnerová prokázala dobrý profesní instinkt, když už na jaře 2014 oslovila mladého švédského dokumentaristu Hugo Lavetta s prosbou o poskytnutí autorských práv a možnost uvést v Čechách jeho zajímavý příběh o jedné záhadné vraždě. Dokument s názvem Smrt u jezera poté na podzim vyhrál prestižní evropskou rozhlasovou cenu v Berlíně (Prix Europa) a 18. března ho uvedl Český rozhlas Vltava. Možná u takového jezera se celá detektivka odehrává I tentokrát zvolila E. Nachmilnerová postup blízký simultánnímu tlumočení, který co nejméně zasahuje do atmosféry a originálního sound designu původního dokumentu. Slyšíme tedy celou švédskou verzi a do ní herecky velmi pokorně interpretovaný překlad. Emotivní výpověď šedesátníka Ingmara, který byl nespravedlivě a velmi necitlivě ...

Zobrazit více

Potřebujeme mladé „válce“, kteří se budou bít za pravdu

Autor: Jana Řezníčková To říká Jiří Matějů, vedoucí programu Českého rozhlasu Olomouc, s kterým jsme si povídali ve zdejší budově tohoto veřejnoprávního regionálního média. Probrali jsme specifika regionálního vysílání, jeho význam, a také blížící se zajímavé akce. Mě jako studentku by nejdřív zajímalo, co jste vlastně vystudoval? Já jsem vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Ekonomicko-matematické výpočty. Jak jste se z tohoto oboru přesunul k rozhlasu? To bylo celkem jednoduché, protože jsem studoval ještě v 80. letech, tehdy ty možnosti byly podstatně menší. A tohle byla zajímavá volba, ten obor byl soustředěn i na počítače, takže jsme tehdy měli jednu obrovskou místnost, to, co vy už znáte jenom z filmů pro pamětníky… …děrné štítky. Přesně, programovalo se na děrných štítcích, osobní počítače ještě vůbec ...

Zobrazit více

Bylo to na váš účet – analýza rozhlasové inscenace

Autor: Eva Floriánová Text vznikl jako výstupní práce ze Semináře analýzy rozhlasu, který se vyučoval v letním semestru na Katedře divadelních a filmových studií, FF Univerzity Palackého v Olomouci. Autorka je studentkou 1. ročníku oboru Televizní a rozhlasová studia – Filmová studia.   Ve své závěrečné práci se budu věnovat rozhlasové inscenaci Bylo to na váš účet od režiséra Jiřího Horčičky z roku 1964. Tato inscenace je dodnes považována za vrcholné dílo českého rozhlasu a já se v této krátké souhrnné analýze pokusím poukázat na to, proč tomu tak je. Rozhlasovou hru Bylo to na váš účet napsal český poválečný spisovatel Ludvík Aškenazy roku 1964. Dílo je inspirováno spisovatelovou povídkou Vajíčko. V tomtéž roce se jí ujal režisér nastupující rozhlasové generace Jiří Horčička. ...

Zobrazit více

Radio Speed Dating – důkaz relevance

Autor: Laura Šarochová   Přijít s něčím novým, neotřelým, s něčím, co nemá jistý pozitivní nebo alespoň neutrální výsledek, chce vždycky pořádnou dávku odvahy a tu my jsme měly a měla ji především Alenka Lančová. Přišla s představou neformálního setkání rozhlasových tvůrců a nadšených návštěvníků festivalu Prix Bohemia Radio. Navrhla program, který měl posluchačům rozhlasu, studentům a vlastně každému, kdo bude mít odvahu přijít a zapojit se, nabídnout možnost setkat se face to face s lidmi, jejichž práci jsme doteď znali jen ear to ear. Snad právě tento fakt se stal zdrojem počáteční nedůvěry, strachu a snad i malého opovržení ze strany organizátorů. Přesto se nevzdala a připravila platformu pro netradiční rozhovory mezi lidmi, kteří se v tu chvíli už nedělili na VELKÉ TVŮRCE a ...

Zobrazit více

Rádio není mrtvé a Prix Bohemia Radio také ne

Autor: Alena Lančová V roli návštěvnice 34. ročníku festivalu Prix Bohemia Radio jsem se ocitla podruhé, v roli jedné z produkční doprovodného programu poprvé. Především chci sdělit, že o pojetí Prix Bohemia Radio lze diskutovat nekonečně, z různých úhlů pohledu, dají se vytknout a pochválit různé prvky. Myslím, že letošní ročník patřil k těm povedenějším, protože jeho programová skladba byla velmi různorodá, což vedlo k oživení rutinního života mnoha lidí. Zaměřím se na kritiku pojetí festivalu, a to z důvodu, že věřím, že má ještě větší potenciál, než využívá. Různé akce, prezentace, dny otevřených dveří, koncerty, pomáhají utvářet brand jakékoli organizace. Nemělo by se také zapomínat, že smysl takové akce by měl být srozumitelný, nikoli jednoduchý. Jak ale utvářet jednotnou vizi a poslání určité události, když se týká ...

Zobrazit více

Lindy Marshall Griffiths – Širší než nebe – analýza hry

Autor: Michaela Tsepeleva „Rozhlasové drama o vnitřním světě ženy balancující na hranici vědomí a nevědomí“…. Touto charakteristikou představuje rozhlasovou hru Širší než nebe Český rozhlas Vltava. Hra dramatičky Lindy Marshall Griffiths, zastupující současnou rozhlasovou dramatiku a v originále realizovaná v produkci BBC, byla uchopena režisérem Petrem Mančalem a odvysílána na stanici Český rozhlas Vltava. Drama řeší jednu z životních tragédií, která ve vteřině může postihnout každého z nás. Matka, upoutaná po nehodě na nemocniční lůžku, upadla do kómatu. Z jejich nejbližších ji navštěvuje jen nezletilá dcera. Ta současně cítí vinu za stav, ve kterém se nachází, neboť k nehodě došlo při jejich večerní cestě na kole domů od otce. Z podstaty zápletky vyplývá, že rozvinutí děje by bylo v zásadě možné jen komunikací dcery a nemocničního ...

Zobrazit více

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!