Tento text vznikl jako součást série článků o projektu Poslechové večírky Radiodocku, která je uveřejňována v Týdeníku rozhlas v rámci rubriky Olomoucké okénko.
V pořadí třetí Poslechový večírek patřil představení formátu minutových her. Ty nalákaly hojný počet účastníků nejen z řad studentů naší katedry, ale i veřejnost, pedagogy a studenty z jiných kateder.
Zhruba dvouhodinový večer orámovaly symbolické hodiny, na jejichž ciferníku jsme se dvanáctkrát zastavili u dvanácti různých témat, jejichž zpracování do podoby minutové hry jsme vyslechli. Celkem zaznělo dvacet jedna her a posluchači měli možnost zhodnotit dramatické texty profesionálů i amatérů. Pro řadu účastníků to bylo první setkání s minutovou hrou vůbec, a tak se předmětem diskuse stal mimo jiné samotný formát.
Minutové hry převedla do českého prostředí dramaturgyně Kateřina Rathouská. Ve vysílání Českého rozhlasu se začaly pravidelně objevovat v říjnu 2012 a nové hry vznikají stále. Za čtyři roky jich vzniklo kolem pěti set na nepřeberné množství témat. Deset z nich získalo ocenění na přehlídce Prix Italia 2013 a dvě na Prix Marulić.
Při našem Poslechovém večírku byla každá hra uvedena krátkým povídáním o autorovi, režisérovi a hercích. Poté následoval poslech tematicky spřízněných her a následná diskuse. Všechny zúčastněné téměř vždy zaujalo brilantní umění zkratky a výrazná nečekaná pointa. Úspěch tedy měly hry s prvky grotesky a absurdní komiky. Z takových jsme vyslechli například hru Svědomitá uklízečka od posluchače Jana Hladíka, Výročí splacených splátek autorky Hany Železné nebo dvě hry Davida Drábka Žába daba dů a Stará láska nerezaví v režii Aleše Vrzáka.
Došlo však i na společensky apelativní témata o rodičovství a vztazích, která jsou reflektována například ve hře Klíšťata, o jejíž text i režii se postaral Petr Mančal nebo politicko-kritickou hru Babička od Bedřicha Ludvíka.
Snad nejvíce nás však zaujaly poslední dvě hry autora a režiséra Jiřího Adámka Tajemství lásky a Hodinky. Obě totiž vzdávají svou promyšlenou a detailně propracovanou zvukovou koláží hold rozhlasu jakožto zvukovému médiu.