Texty

Název:
Autor:
Rok:
Kategorie:

Vykřičené domy Davida Drábka a Aleše Vrzáka

  Jiří Šilberský   Píseň s názvem Vykřičené domy doprovází stejně pojmenovanou rozhlasovou inscenaci režiséra Aleše Vrzáka. Jedná se o největší hit bývalé hlasatelky počasí a zpěvačky Andrey, která v současnosti bojuje s těžkou nemocí. Na luxusní domácnost, ve které žije sama už nestačí, a proto si začne hledat hospodyni. Je zřejmé, že o takový typ práce se budou ucházet ženy, avšak před její vilu se dostaví Jiří, který nutně potřebuje sehnat zaměstnání. Po počátečních rozpacích Andrea svolí a přijme Jiřího na úklid své vily. Tím začíná tato vztahová komedie s hořkým koncem. Jedná se o debut Davida Drábka v oblasti rozhlasových her. Autor se rozhodl zobrazit vztahy na příběhu zkrachovalé celebrity, jejíž osud je již od počátku hry zpečetěn a na muži, který jak ...

Zobrazit více

Vlastnit rybník bez rybníku

Představte si, že si koupíte pozemek. A ten pak nemůžete užívat. Namísto toho jej využívá někdo jiný. A podle soudu zcela po právu. Situace jako z absurdního dramatu je však pro jednoho muže reálná a stále trvá. Český rozhlas zajímavou formou zpracoval autentický příběh, který jsme si mohli v premiéře poslechnout na stanici Vltava 2. února v rámci pořadu Klub rozhlasové hry. Na začátku stála touha obyčejného muže koupit pro sebe a svou rodinu rybník, ve kterém by mohl rybařit. Záhy však zjistil, že jeho rozhodnutí nezůstane bez důsledků, neboť rybník zároveň k chovu a prodeji ryb využívá rybářský klub. Prvotní překvapení střídá hněv, vzdor a poté soudní pře, která dodnes není uzavřena. Výsledkem je nařízení, že jako majitel může ...

Zobrazit více

Ti, které už nikdo nikde nechce

Autor: Andrea Hanáčková Na sv. Štěpána 2014 na Dvojce zazněl dokument Lenky Svobodové Mámy z Jiřetína. Dlouholetá dramaturgyně cyklu Dobrá vůle se udržuje v nutné autorské kondici a jednou za čas si vybere téma, které nabízí nejen silný příběh, ale má i potenciál sociálního problému, jenž ukazuje na širší kontext vývoje společnosti. Právě to se jí nyní podařilo. Slyšíme vlastně dokumenty dva. Ten první je svědectvím o jedinečné kreativitě skupiny žen pod vedením Hany Venturové, sociální pracovnice a mnohaleté ředitelky Domova sv. Máří Magdalény v Jiřetíně. Svou pozornost, péči a lásku zde věnovali ojedinělému fenoménu – mentálně handicapovaným matkám, kterým se rodí většinou zdravé děti. Celoživotně handicapované, často opuštěné, týrané, zneužívané, v ústavech vychované, citově strádající ženy přivedly různým způsobem ...

Zobrazit více

Ti, které už nikdo nikde nechce

  Na sv. Štěpána 2014 na Dvojce a v lednu na Plusce zazněl dokument Lenky Svobodové Mámy z Jiřetína. Dlouholetá dramaturgyně cyklu Dobrá vůle se udržuje v nutné autorské kondici a jednou za čas si vybere téma, které nabízí nejen silný příběh, ale má i potenciál sociálního problému, který ukazuje na širší kontext vývoje společnosti. Právě to se jí nyní podařilo. Slyšíme vlastně dokumenty dva. Ten první je svědectvím o jedinečné kreativitě skupiny žen pod vedením Hany Venturové, sociální pracovnice a mnohaleté ředitelky Domova sv. Máří Magdalény v Jiřetíně. Svou pozornost, péči a lásku zde věnovali ojedinělému fenoménu – mentálně handicapovaným matkám, kterým se rodí většinou zdravé děti. Celoživotně handicapované, často opuštěné, týrané, zneužívané, v ústavech vychované, citově strádající ženy přivedly různým způsobem na svět ...

Zobrazit více

Ti, které už nikdo nechce

Na sv. Štěpána 2014 na Dvojce a od té doby několikrát tamtéž i na Plusce zazněl dokument Lenky Svobodové Mámy z Jiřetína. Dlouholetá dramaturgyně cyklu Dobrá vůle se udržuje v nutné autorské kondici a jednou za čas si vybere téma, které nabízí nejen silný příběh, ale má i potenciál sociálního problému, jenž ukazuje na širší kontext vývoje společnosti. Právě to se jí nyní podařilo. Slyšíme vlastně dokumenty dva. Ten první je svědectvím o jedinečné kreativitě skupiny žen pod vedením Hany Venturové, sociální pracovnice a mnohaleté ředitelky Domova sv. Máří Magdalény v Jiřetíně. Svou pozornost, péči a lásku zde věnovali ojedinělému fenoménu – mentálně handicapovaným matkám, kterým se rodí většinou zdravé děti. Celoživotně handicapované, často opuštěné, týrané, zneužívané, v ústavech vychované, citově strádající ženy přivedly ...

Zobrazit více

Ta báječná holčička z rozhlasu!

Na vlnách Českého rozhlasu jsem minulý týden poslouchala hru pro mládež Ve spárech oceánu autora Knuda Andersena. Starší věc (1987), dobrodružná, přiměřeně napínavá. S báječnými dětskými herci. Z archivu si se studenty aktuálně připomínáme starší nahrávky z různých důvodů. Učíme se třeba charakterizovat hlavní herecký  výkon. Pohleďme například na Vlčí ukolébavku (2001, režie Ivan Chrz), hrůzný psychologický příběh autorky Hillary Bellové o malé dívence, z níž se vyklube  vražedkyně nevinného batolete. Čím to je, že tahle hra nepřestává být strhujícím zážitkem? Jako obvykle v rozhlase je to především tím, že je výborně zahraná. Tehdy desetiletá Berenika Kohoutová roztomile vypráví o svých přáních, utíká se k panenkám, lísá se do přízně a odzbrojuje své okolí i posluchače. Získá si nás během krátké chvíle, dětský hlas zní z rádia ...

Zobrazit více

Specifika moderace ve veřejnoprávním rozhlase a soukromém rádiu na vybraných příkladech

Diplomová práce se zabývá různými specifiky rozhlasové moderace ve veřejnoprávním i soukromém rozhlasovém auditivním sektoru na území České republiky. Na vybraných příkladech jednotlivých rozhlasových stanic, moderátorů a pořadů jsou tato specifika prakticky analyzována. V jednotlivých kapitolách se práce vedle praktického posuzovaní moderátorských výkonů podle určených kritérií soustředí na vymezení a aplikaci pojmu „dialogické jednání s vnitřním partnerem“ na rozhlasovou moderaci a dále zohledňuje specifičnost rozhlasových formátů v závislosti na konkrétní stanici a způsobu moderace jednotlivého moderátora. Významným bodem, kterým se diplomová práce zabývá, je rovněž etická, psychologická a sociologická úloha moderátora ve vysílání a s tím související interakční působení mezi moderátorem a posluchačem. Práce si klade především za cíl zjistit, jaká jsou specifika moderace ve veřejnoprávním a soukromém rozhlase a ...

Zobrazit více

Sound design/ zvukovost v současném rozhlasovém dokumentu

Diplomová práce je primárně zaměřena na zvukovost současné rozhlasové dokumentaristiky. Autor této práce analyzuje kolem třiceti vybraných pořadů natočených v rozmezí let 2008-2012 a odvysílaných v premiéře na stanici Českého rozhlasu 3 – Vltava, popřípadě na stanici Českého rozhlasu 2 – Praha. Text se podrobněji zaměřuje na práci se zvukem, na jeho funkci a význam v konkrétních rozhlasových dokumentech. Ve své úvodní části se zabývá analýzou jednotlivých pojmů a dramaturgických složek a rovněž analyzuje vztahy mezi specifickými zvukovými prvky a „zvukovou vizualizací“ posluchače. Práce také vymezuje některé z hlavních pravidel, běžně používané principy a možnosti při vkládání zvuků a hudby do struktury rozhlasového dokumentu. Diplomová práce podrobněji popisuje výstavbu zvukové složky rozhlasového dokumentu s ohledem na zamyšlené sdělení recipientovi. Autor ...

Zobrazit více

Smrt u jezera – švédský radiodokument

autorka: Andrea Hanáčková Dramaturgyně vltavské řady Radiodokumentu Eva Nachmilnerová prokázala dobrý profesní instinkt, když už na jaře 2014 oslovila mladého švédského dokumentaristu Hugo Lavetta s prosbou o poskytnutí autorských práv a možnost uvést v Čechách jeho zajímavý příběh o jedné záhadné vraždě. Dokument s názvem Smrt u jezera poté na podzim vyhrál prestižní evropskou rozhlasovou cenu v Berlíně (Prix Europa) a 18. března ho uvedl Český rozhlas Vltava. Možná u takového jezera se celá detektivka odehrává I tentokrát zvolila E. Nachmilnerová postup blízký simultánnímu tlumočení, který co nejméně zasahuje do atmosféry a originálního sound designu původního dokumentu. Slyšíme tedy celou švédskou verzi a do ní herecky velmi pokorně interpretovaný překlad. Emotivní výpověď šedesátníka Ingmara, který byl nespravedlivě a velmi necitlivě ...

Zobrazit více

SLOVESNÁ DRAMATICKÁ TVORBA V PROGRAMU RADIOJOURNALU MORAVSKÁ OSTRAVA V LETECH 1929 – 1936

Práce se zabývá slovesnou dramatickou tvorbou a jejím zastoupením v programové skladbě Radiojournalu v Moravské Ostravě v letech 1929-1936, tedy od jeho počátku do roku, kdy se rozhlas přestěhoval do nové budovy. Centrem práce je sledování slovesné dramatické tvorby v období 1933-1936, kdy v ostravském rozhlase došlo k personálním změnám a k ustanovení programových oddělení. Autorka práce vycházela z hypotézy, že obsahová skladba slovesných pořadů byla podmíněna specifiky ostravského regionu. Cílem práce je na základě dobových pramenů, zejména reflexí jednotlivých slovesných uměleckých pořadů a archivních materiálů, vysledovat programovou skladbu slovesných dramatických pořadů a určit tak jejich obsahové zaměřen v souvislosti s regionální tematikou. Téma je zpracováno s využitím heuristické metody a analytického vyhodnocení dostupných pramenů, k zařazení do obecného kontextu ...

Zobrazit více

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!